Efter några tuffa dagar med matförgiftning antagligen från Burger King tänkte jag nu skriva lite slut tankar kring resan och tävlingen.
De blev en 4e plats på Decembercupen +100kg och en 4e plats på Luciapokalen -100kg. Jag är mycket nöjd över min placering och min omvandling.. -24kg på 19v!!
Vilken resa... men vi backar tillbaka några månader.. 30 april 2008 skickade jag in en ansökan i sista stund efter påtryckning av en vän. De här med att tävla har faktiskt inte riktig varit något jag gått och tänkt på, men jag har länge velat skala av några lager på kroppen då jag var riktigt trött på att vara mullig, jag hade själv gjort ett tappert försök 2006-2007 och lyckades tappa 19kg men förlorade en massa muskler, nu fanns det ett perfekt tillfälle att få experthjälp och på samma gång ställa sig på en scen. Jag sökte och två dagar efter fick jag ett samtal att jag var antagen och mitt huvud började genast ställa om sig för komma skall. Jag ville på börja diet direkt då jag hade rejält med fett att ta bort.
Veckorna gick och det var en heldel pappersjobb och en massa annat som skulle göras men i juli började jag min diet, jag var taggad som bara den och att jag äntligen skulle komma igång med allt. Dieten har inte varit statisk utan förändringar varje månad och min mage har inte KURRAT 1 gång, jag lovar!!, något söt sug har jag i princip inte heller haft förutom dom sista 3v... och jag kan med stolthet och med handen på hjärtat säga att jag inte har fuskat det minsta på dieten, det som har stått på schemat har jag ätit ingenting utöver.
Den tunga delen i dieten som jag tyckte att det började bli lite ansträngande var när jag gick på semester i slutet av oktober, när jag tränade 2 pass/dag och 1 cardiopass samtidigt som vi drog ner maten så ska jag väl erkänna att de kanske blev en heldel gnäll, men det är något som jag ska förtsätta med i framtiden... inte träna 2 pass/dag utan korta intensiva pass på 30min med flera övningar i följd, maratonpassen på 60-75min är över. Under resan så har man lärt sig massor om sig själv... vad har jag för karaktär igentligen.. har jag ett starkt psyke.. hur fungerar jag som människa mm.. otroligt nyttigt att få veta de och jag kan säga att jag är stark som person.
Jag kan så här i efterhand säga att jag gjorde ett smartdrag att spara min semester till nu i höst, fanns inte en chans att jag skulle ha pallat eller varit lämpad för ambulanstjänst med allt vad de innebär.
LUCIAPOKALEN
Decembercupen var ju bara en se och lära tävling inför huvudmålet Luciapokalen som jag vill sätta fokus på här.
Vi åkte ner på fredag morgon och anlände GBG vid 14:00, första lagret färg lades omedelbart och min vikt var då 99,5kg, jag var lite orolig att jag inte skulle komma under 100kg då jag vägde mig på Fredriks våg och inte på den "riktiga" vågen, de kan ju diffa på några hekto/kilo mellan olika vågar. Jag ville gå in ”min” klass -100kg och inte möta dom stora killarna i +100kg som under Decembercupen. Men på invägningen stannade vågen på 99,1kg alltså jag har gått ner exakt 24KG PÅ 19V!.. de är knappt så man fattar det, var riktigt stolt bara över de. Senast jag vägde under 100kg var nog i värplikten för 10år sedan.
Nåja invägningen var klar och jag kunde ladda på med kolhydrater, ris, banan, potatis, riskakor och.... familjepizza ha ha ha ha... jag och Lars Forss köpte en varsin familjepizza och tryckte i oss. Sen blev det ryggläge på sängen till man slocknad vid 24:00.
På tävlingsdagen sen så blev det hotellfrukost,, vittbröd och sylt och annat med socker i. Sen några lager färg till och en promenad till Svenska Mässan där det blev ryggläge till förbedömningen, de var bara 5st i min klass och inte en särbedömningar så det var avklarat fort, jag hade publik stöd av vänner och bekanta som ropade och skrek och det var riktigt kul!
Sen var det naturligtvis en heldel väntan tills min final började vid 19:30, jag han stå lite i proteinfabrikkens monter och sen upp på exposcen ute i stora hallen, Talangjaktpresentation inför alla med intevju av oss deltagare, ett roligt avbrott i väntat på finalen.
19:30 var det dax för min final och mitt fria gick bra, dom obligatoriska poseringarna gick oxå bra om man bortser från latsspred bakifrån då jag stod snett med vänster axel på varje bild... lite posedown och 5min senare var jag på 4e plats och allt var slut...
11st Lessons Learn under resan
1.Fun-Light- Ett måste för mig under dieten.. måste bli min sponsor till nästa tävling
2.Skapa rutiner på dieten, och håll dig till dom
3.Lyssna inte på ruggdunkar allt för mycke
4.Var självisk, de är du som går på diet och då måste man vara själviska
5.Drick aldrig 1L Coca-cola direkt efter scen
6.Börja öva posering i tid, en dubbel biceps framifrån kan se ut på så många olika sätt
7.Var beredd på att dagligen få frågan ” Hur går de?”.. Hur känns de?”.. vilket datum skulle du tävla igen?”..”Varför äter du så lite kcal”.. ” Varför går du inte morgonpromenader” etc...
8.Försök att ha förståelse för att vanligt folk inte vet hur de är att gå på diet utan dom tror att de är som vanlig dvs att du kan sticka iväg på 10min och ner och fika på stan.
9.En diet behöver inte vara tråkig bara man har lite fantasi med kryddor
10.När det är som jobbigast, tänk på varför du gör detta och vad nöjd du ska vara efteråt
11.Var beredd på att möta en del avundsjuka från folk som gärna vill påpeka dina brister inte förbättringar du gjort.
Vad händer nu?
Proteinfabrikken vill i någonform förtsätta att sponsra mig, då mot ett uppsatt mål. Men jag ska ta hela december och fundera och vila upp mig.
Jag ska börja med ett matschema måndag-fredag för att inte låta fett % dra iväg igen.
Jag ska sätta mig i skolbänken i januari och läsa vidare till Sjuksköterska föra att trygga min framtid i ambulansen.
Jag ska även göra en massa socialasaker med mina vänner i december.
Mer tävling i framtiden?... inte helt omöjligt..
Talangjakten 2009
Ni som har gått i tävlingstankar tycker jag absolut att ni ska söka till nästa omgång av Talangjakten, med den hjälp och stöd man får skapar den perfekta förutsättningen till att ta klivet upp på scen! Tveka inte utan sök, se hur jag såg ut i början, man ska inte vara i form redan från start utan de är frågan om att komma i form, eller den bästa form med just den individens forutsättningar, sen spelar det ingen roll om man kommer sist i sin klass eller inte.
Stort Tack Till!
Fredrik Carlsson & Joachim Bartoll ni är verkligen experter på era områden. Ni kan använda mig som referens om nu vill
Proteinfabrikken- Utan er hade det kanske inte varit mycke kvar att tävla med.
Fredrik Wallin och Rikard Karlsson- Ni har verkligen fått ta mycke när jag har klagat och ältat saker och ting, men alltid funnits där lite mer än övriga vänner.
Hela Team reFORM och övrig i Talangjakten... vilket underbara skara människor, är som en ända stor familj!.. med pappa Fredrik i första ledet!
Min blogg kommer att vara öppen året ut, så jag kommer att uppdatera några gånger... nu ska ja äta lite glass och dricka julmust..
PS: Jag har beställt en massa tävlingsbilder som jag får imorgon eller nästa vecka, laddar upp dom när dom..