xerxex skrev:Angående Glycin och Phosphatidylserine. Hur går det att få tag i dessa? Går det att köpa dessa för att kunna inta enskilt. Det blir en hel del protein drinkar för att få i sig den föreslagna mängden (2-5g). Vidare är det menat att få sig 30-40g fiskolja dagligen, blir således 30-40 tabletter á 1g. styck per dag. Jag lider för övrigt av för högt kortisolutsöndring, prolaktinom. Tack på förhand, Du inspirerar massor!
tack för de vänliga orden! Tyvärr är det svårt att hitta rent Glycin och Phosphatidylserine i Sverige. Det bästa alternativet är att köpa det från USA. 1000g glycin i pulverform ligger runt knappa 30 USD (190kr) och Phosphatidylserine kan man hitta för cirka 18 USD (115kr) per burk (60x100mg kapslar.) Detta är cirkapriser från bl.a. 1fast400.com.
Vad gäller fiskolja finns det både i flytande form på flaska och i kapslar som Omega-3. 30-40g dagligen är min rekommendation under den inledande fasen, vilket vanligtvis är under 3-4 veckor. Därefter trappar man ned. Större doser delar jag upp på dagens måltider, medan mindre doser tas morgon och kväll. Personligen går jag aldrig under 15g dagligen då hälsofördelarna är så pass många och fiskoljans effekt på kroppssammansättningen är väldigt påtaglig i området 10-40g/dag.
Kan även tillägga att om det finns plats inom ens kolhydratsbudget, kan man ta en mindre mängd kolhydrater (20-30g) precis innan man ska sova för att minska kortisolutsöndringen under natten samtidigt som det gör att du sover bättre. Jag använder mig av detta på ganska många klienter som har god insulinkänslighet eller använder sig av kolhydratsrotation/partionering.